Ռեժիսոր, սցենարիստ ՎԱՀԵ ՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք նրա՝ «Արցախ. հավերժի սահմանին» ֆիլմի երևանյան առաջնախաղից հետո: Սպասվող ցուցադրությունները լեփ-լեցուն դահլիճ են ենթադրում, ինչպես առաջնախաղի ժամանակ էր: Սա Արցախի ստեղծման ու աշխարհի ստեղծման պատմությունն է, այստեղ խոսում են աչքերը, ժպիտը, թախիծը, բնաշխարհը, երկինքը, ձայնը, շարժումն ու երաժշտությունը: Սա անվերջանալի ճամփորդություն է: Սա Արցախն է:
-Ինչու՞ որոշեցիք նկարահանել ֆիլմ Արցախի մասին, և ինչու՞ առանց խոսքի:
-«Արցախ. հավերժի սահմանին» ֆիլմը «Academy Films», «Associated Television International» և «Blitz Films» ընկերությունների համատեղ արտադրանքն է։ Մտահղացումը «Academy Films»-ինն էր: Հրավիրեցին ինձ, որ ես ֆիլմի նկարահանումն իրականացնելու գաղափարներ առաջարկեմ: Հարցրին՝ Արցախում եղե՞լ եմ, թե՞ ոչ, ասացի՝ կարելի է համարել, որ չեմ եղել: Կազմակերպեցին ճանապարհորդություն դեպի Արցախ՝ բոլոր շրջաններով, գյուղերով, տեսարժան վայրերով, որից հետո ես առաջարկեցի իմ hայեցակարգը: Ինչու առանց խոսքի: Ես չէի ուզում ոչ մի բան բացատրել, պատմել՝ այս ամրոցը, այն գյուղը որ թվականին է կառուցվել: Ֆիլմի hայեցակարգը պետք է կառուցվեր այնպես, որ խոսեր հանդիսատեսի սրտի ու զգայական աշխարհի հետ: Իհարկե, ֆիլմում կա Արցախի ողջ պատմությունը, այն յուրատեսակ ճամփորդություն է դեպի սեփական ակունքներ, բայց մի բան է հանդիսատեսի սրտի հետ խոսելը, մեկ այլ բան՝ ուղղակի տեղեկություն փոխանցելը: Այդ ձևաչափով շատ ֆիլմեր կան, և դա ինձ հետաքրքիր չէր: Երկրորդը՝ Արցախում ծայրաստիճան հարազատություն և մեծ էներգետիկ ուժ էի զգում, ինձ համար նորություն էր արցախցիների հետ շփվելն ու նրանց աչքերի մեջ նայելը: Այդ աչքերի մեջ անասելի խորություն, ցավ, միևնույն ժամանակ, հանգստություն, բարություն, սեր ու հավատ կա: Դա ինձ գաղափար հուշեց՝ ցույց տալ աչքերի խորությունը: Դրա համար ես ֆիլմում մեծ ուշադրություն եմ դարձրել կադրին նայող մարդկանց աչքերին:
-Կարծում եք՝ հանդիսատեսն ընկալե՞ց այն կարևորը, որ փորձել եք փոխանցել Ձեր ֆիլմով:
-Ես սիմվոլներ չեմ տեղադրել ֆիլմում, որ հասկանալու կամ չհասկանալու խնդիր լիներ: Ֆիլմն իր կառուցվածքով շատ պարզ էր, հիմնված էր աշխարհաստեղծման չորս տարրերի վրա՝ օդ, ջուր, հող և կրակ: Իսկ հինգերորդ կարևոր տարրը՝ սերը, առկա էր ֆիլմի նկարահանումների առաջին իսկ վայրկյանից սկսած մինչև հետարտադրական փուլի ամենավերջին պահը: Էներգետիկ լիցքը, որ կար նկարահանման ընթացքում, պահպանվել է նաև ֆիլմում: Ավելին ասեմ, ֆիլմի զգայական բոլոր պահերին, որ ես շեշտադրել էի, դահլիճում զգում էի հանդիսատեսի արձագանքը: Այո, ես կարծում եմ, որ ֆիլմը խոսեց հանդիսատեսի սրտի և հոգու հետ:
-Ֆիլմում կա մի դրվագ, երբ հակադրվում են խաղաղության ու պատերազմի ձայները: Այդ պահին հասկացա, որ ֆիլմը դիտելու ողջ ընթացքում մտածում էի հարաբերական խաղաղության մասին և չավարտված պատերազմի: Արցախյան բնաշխարհի խաղաղությունը, սերը, գեղեցկությունը ստիպում են մտածել՝ ի՞նչ գնով ենք ձեռք բերել դա, և ինչպե՞ս պետք է պահպանել: Կա՞ր նման ուղերձ:
-Արցախը գտնվում է Մեծ Հայքի` դրախտի տարածքում, և ես հենց այդպես էլ ներկայացրել եմ Արցախը՝ որպես Աստծո ստեղծած դրախտի պատառիկ: Այո, ինչպես նկատել եք, Տիգրանակերտի ամրոցի նկարահանումն ուղեկցվել է զորքերի ոտնաձայներով: Նկատի եմ ունեցել, որ բոլոր ժամանակներում այդ փոքրիկ հողակտորի համար պատերազմներ են մղվել: Բայց պատերազմը վերցնել որպես հիմք` հիմա խաղաղ է, վաղը պատերազմ է լինելու, նման շեշտարդումներ չեն եղել: Ես ներկայացրել եմ Արցախի պատմության մեկդարյա ժամանակագրությունը: Ինձ հարցնում էին` ի՞նչ ֆիլմ ես նկարահանում, ասում էի` Արցախի մասին, ասում էին` կռվի՞ մասին, ասում էի` ոչ, 90-ականների արցախյան պատերազմը փոքր դրվագ է Արցախի պատմության մեջ, ինձ հետաքրքրում էր Արցախը՝ ստեղծման պահից մինչ օրս:
-Բայց ինձ համար այն պատերազմի մասին ֆիլմից ոչ պակաս ազդեցիկ էր:
-Ստեղծագործողի համար հաճելի է իմանալը, որ իր ֆիլմը կարող են այլ զգայական տեսանկյունից դիտել և մեկնաբանել: Դա խոսում է ֆիլմի լրացուցիչ շերտերի մասին:
-Եթե նմանօրինակ ֆիլմ նկարահանեիք մեկ այլ բնակավայրի մասին, հնարավո՞ր էր նույն արդյունքը ստանալ:
-Ոչ, նույնը չէր լինի, որովհետև ցանկացած ֆիլմ նկարահանելուց առաջ դու հոգիդ միացնում ես այդ տարածքին, այդ պատմությանը, սկսում ես ուսումնասիրել ակունքները և ինչ էներգետիկ լիցք ստացար, դրանով էլ ուղղորդվում ես: Արցախում ես ստացել եմ այնպիսի էներգետիկ լիցք, որ, վստահ եմ, ոչ մի ուրիշ տեղ չէի ստանա: Ասեմ ավելին` մինչ նկարահանումը՝ տարածքները զննելիս զարմանալի զգացողություն ունեի. քայլում էի փողոցներում, զգում էի, որ ես արդեն քայլել եմ այդ վայրերով, մարդկանց էի տեսնում, զգում էի, որ այդ մարդկանց ճանաչել եմ, որ գյուղը մտնում էի, զգում էի, որ ես այդ գյուղում եղել եմ: Երբ վերադարձա տուն, հայրիկիս պատմեցի այդ մասին, ծիծաղեց, ասաց` դու չգիտեի՞ր, որ քո պապի պապերը Արցախից են, տեղափոխվել են Լոռի ու իրենց կոչել են ղարաբաղլո: Գուցե դա էլ ինչ-որ նշանակություն է ունեցել, որովհետև ես արմատներին ու արյան կանչին մեծ նշանակություն եմ տալիս:
-Բնաշխարհի գեղեցկությունն ու տեղանքի բարձրությունն ինչպե՞ս եք հաղթահարել:
-«Դրոն» տեսախցիկով: Օպերատոր Դավիթ Աբրահամյանի շնորհիվ մենք կարողացանք ֆիմը նայել արծվի թռիչքի բարձրությունից, Արցախը տեսնել ափի մեջ: Դավիթն առանձնահատուկ է նրանով, որ ոչ թե «դրոնի» օպերատոր, է այլ օպերատոր, որը նկարահանում է «դրոնով»: Դա ինձ համար շատ կարևոր է:
-Ֆիլմը հասնելու՞ է Արցախ, արցախցի հանդիսատեսի արձագանքը, կարծում եմ, էլ ավելի պարտավորեցնող է:
-Այո, իհարկե, ես սրտի տրոփյունով սպասում եմ արցախյան առաջնախաղին: Որքան էլ տարբեր տեղերում ցուցադրվի, մասնակցի տարբեր փառատոների, ֆիլմը պատկանում է արցախցիներին, և իրական գնահատականն իրենք են տալու: Բայց ես մտավախություն չունեմ, որովհետև զգայական դաշտը մնում է զգայական դաշտ, հայի հոգին` հայի հոգի: Եթե «Մոսկվա» կինոթատրոնում կարողացանք խոսել հայի հոգու հետ, ուրեմն նույնը սպասվում է Արցախում: Երևանում ևս մեկ-երկու ցուցադրություն կլինի:
-Ցուցադրությունները վճարովի՞ են լինելու:
-Ոչ:
-Ինչու՞, այսպես ասած, կոմերցիոն ֆիլմ չէ՞:
-Ցավոք, մեր երկրում սահմանափակ ժանրի ֆիլմեր եմ համարվում կոմերցիոն: Մեր հանդիսատեսը դեռ պատրաստ չէ վճարելու մեկժամանոց վավերագրական ֆիլմ դիտելու համար: Սակայն «Արցախ. հավերժի սահմանին» ֆիլմն այնքան էլ վավերագրական չեմ համարում: Երբ ինձ հարցնում են՝ ի՞նչ ոճի է, դժվարանում եմ պատասխանել, որովհետև ոչ կարողանում եմ ասել վավերագրական, ոչ՝ գեղարվեստական: Վերադառնալով բուն հարցին, ասեմ, որ այո, ֆիլմը կոմերցիոն նպատակներ չի հետապնդում, և ցուցադրությունները կլինեն անվճար:
-Փառատոնային կյանք ունի՞ ֆիլմը:
-Ֆիլմի միջազգային առաջնախաղը կայացավ 2019-ի օգոստոսին. հունական «Յարապետրա» («Иерапетра» վավերագրական ֆիլմերի փառատոնում (International Documentary Festival of Ierapetra) առաջադրված էր «Տարվա լավագույն վավերագրական ֆիլմ» անվանակարգում: Հետո եղավ հայաստանյան առաջնախաղը: Այս պահին ֆիլմը ներկայացված է Կանադայի «Նուռ» կինոփառատոնում՝ «Հանդիսատեսի համակրանք» և «Տարվա լավագույն վավերագրական ֆիլմ» անվանակարգերում: 2020-ից հետո նոր միայն հասանելի կլինի համացանցում:
-Զբոսաշրջությունը խթանելու առումով ֆիլմը դերակատարում կունենա՞:
-Իհարկե, ֆիլմը նաև այդ նպատակն ունի: Ես իմ նկարահանած նյութից պատրաստել եմ 18-րոպեանոց տեսանյութ, որը հասանելի է զբոսաշրջային ընկերություններին: Ինձ ասացին, որ այս ընթացքում Արցախ հաճախող զբոսաշրջիկների թիվը 100 հազարով ավելացել է:
- Դուք ունեք ֆիլմեր նաև եկեղեցիների մասին:
-Ստեղծագործական գործունեությունս սկսել եմ «Շողակաթ» հեռուստաընկերությունից, 2006-2012 թվականներին նկարահանել եմ ֆիլմեր, հաղորդումներ պատրաստել եկեղեցիների մասին: Ընդհանուր առմամբ, ունեմ 50-ից ավելի հեռուստատեսային հաղորդում, 10-ից ավելի վավերագրական ֆիլմ, մեկ գեղարվեստական ֆիլմ՝ «Արմատներ», և «Արցախը»:
-«Արցախ. հավերժի սահմանին» ֆիլմն առանձնացնու՞մ եք:
-«Արցախը» համարում եմ իմ «ամենահեղինակային» ֆիլմը, որտեղ պրոդյուսերական միջամտությունը նվազագույն էր: Զգայական հոգուս թելը միացրել էի Արցախին, ինչ զգում, անում էի: Ստեղծագործական խմբում գործի նվիրյալ պրոֆեսիոնալներ էին, վարակվեցի սիրով ու կարողացա այդ սիրով վարակել նաև իրենց: Որպես ռեժիսոր՝ մեր արմատները շոշափելն իմ ստեղծագործական կյանքի կարևոր հատկանիշներից է, որովհետև ծառը կանգուն է լինում միայն այն ժամանակ, երբ զգում է իր ամատները: 2016-ին նկարահանած «Արմատներ» ֆիլմում ասելիքս նույն է, մատուցման ձևն է տարբեր: Երբ չես զգում, չես շոշափում արմատներդ, ինչի միտումը նկատում եմ նոր սերնդի մեջ, խատուտիկի պես մի բան ես դառնում, քամին դեպի ուր փչում է, այն կողմ ես քշվում: Ցանկացած ոք պետք է նախ և առաջ իր ազգային պատկանելությունը գիտակցի` աշխարհի հետ երկխոսելու համար:
-Այդ միտումն արտահայտվու՞մ է արվեստում, թե՞ արվեստն է ստեղծում նոր բարքեր:
-Բարդ հարց է, երկու գործոնն էլ կա: Այսօր խրախուսվում են համահավասարության, պղծությունների մասին ֆիլմերը, իսկ ազգային արժեքներ տարփողող ֆիլմերը շատ քիչ պահանջարկ ունեն: Եվ զուգահեռաբար՝ ոչ ազգային մարդը ստեղծում է ոչ ազգային ֆիլմ, իսկ եթե ազգիդ նկարագիրը ներկայացնող որևէ բան ես անում, ասում են՝ հետամնաց է, մոդայիկ չէ, կարծրատիպ է:
-Այս համատեքստում ի՞նչ նոր բան կարող է ասել Ձեր ֆիլմը: Լիահու՞յս եք, որ ազդեցություն կունենա:
-Ես սա արել եմ հայի հոգու և առաջին հերթին, իմ հոգու համար: Այո, լիահույս եմ, որ ազդեցություն կունենա, որովհետև զգացի, որ 491-տեղանոց դահլիճում հանդիսատեսը հաղորդակցվեց ֆիլմին: Իսկ քանի որ ֆիլմ նկարելը երկխոսություն է կյանքի հետ, ես աշխատում եմ կյանքին ճիշտ հարցեր տալ և ակնկալում եմ ճիշտ պատասխաններ:
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ